Möödunud suvel alustas The Naturist nokitsemist põlve otsas – töötati vaheldumisi üksteise kodudes. “Kui pakendasime, oli terve elutuba tšillit ja muud täis, aga siis mõtlesime, et nii ju päris ei saa,” räägib ettevõtte tegevjuht Jürgen Jürgenson. Otsingutega jõuti bussijuhtide endise ootepaviljonini, mis on nüüd hubaseks muudetud ja täis elu, sealhulgas rohkesti taimi. Meeskonna sõnul on kontoris olemas kõik tarvilik, ainult pinksilaud on veel puudu.
Arvutitöö ja vaba aja ühendamiseks on The Naturist kontor ideaalne koht. Siin ei ole üksnes laudu ja toole, vaid ka piisavalt ruumi, et end mugavalt tunda ning ideid genereerida. Kaasasutaja Taavid Mikomägi sõnul on tegu justkui vabaajakeskusega, kus on hea ühele lainele saada ja kohvitassi taga ideid põrgatada. Köögis saab katsetada uusi retsepte ning nautida mitmekesist töökeskkonda. Köögis saab katsetada ka uusi retsepte, ent tootmishoonet The Naturist endal pole.
Kohalik Jõgevamaa kanep
Nende tooted on tehtud kodumaisest mahekanepist. Kuna Eestis sobilikke masinaid pole, peab ettevõte oma tooteid valmistama Lätis ekstruuderi abil. Kanepigraanulid maitsestatakse ja pakendatakse koostöös partner Lunden Foodsiga. “Alguses on odavam, kui ei pea miljoni eest masinaid ostma. Kuskilt tuleb ju alustada ja siis saab edasi minna,” selgitab Jürgen otsust valmistada tooted Lätis.
The Naturist pakub praegu laia valikut kanepikepikesi, mida nimetatakse Crumpiks. Need maitsevad nagu sojahakkmass, kuid erinevalt maitsestamata sojahakkmassist saab Crumpi osta ka maitsestatuna – müügil on juustumaitselised ja päikesekuivatatud tomatitega kanepikepikesed. Jõulude ajal valmisid The Naturisti peakoka Tago Põldma juhtimisel ka Crumpi talvepallid ehk kanepikägarad. Meeskond töötab innukalt selle nimel, et nende toodete valik kasvaks veelgi. Neil on plaanis varsti luua ka taimsed krõpsud ja valgubatoonid.
Suurim raskus on Crump vette panna
Ettevõttele on oluline ka see, et tooted oleksid kliendisõbralikud ja lihtsalt kasutatavad, sest nad on paar korda leidnud end olukorrast, kus kliendid ei tea, mida Crumpiga teha. Nimelt alustas Jürgen paari aasta eest hoopis kanepijahu müügiga. “Meil oli kanepijahu olemas ja mõtlesime, et Holland võiks selline koht, kus seda müüa,” jutustab Jürgen. “Kui jahupakikestega seal ringi jooksime, siis saime aru, et niisama jahu osta ei taheta, sest inimesed ei oska sellega midagi peale hakata.”
Kuna kanepi toiteväärtus on väga hea ja taimel on kaasas huvitav hõng, mis tekitab inimestes elevust, ei jätnud mehed jonni. Nad astusid sammu edasi ja kanepijahust valmisid graanulid ehk kanepikepikesed, ent segaduses kliente leidus endiselt, sest Crumpi tuleb enne kasutamist vees leotada, et see paisuks. “See on inimeste jaoks üks tegevus liiga palju. Neil jookseb juhe kokku – mis mõttes ma pean midagi leotama?!” räägib Taavid.
Müügiga tegelev Ergo-France Viimsalu täiendab: “Kui saad näiteks kingituseks Crumpi graanulid, siis aju tõmbab kohe lühisesse, sest näed midagi uut. Kurat, mida ma teen sellega? Kas peaks selle kassile andma või ahju viskama…”
Kui esmane raskus on ületatud ja Crump on vette saadud, on sellel palju kasutusvõimalusi. The Naturisti meeskonnale meeldib seda kasutada näiteks pastas, pitsal, pajaroogades, tatrapudrus ning purustatuna isegi pannkoogitaignas. Ideedest meestel puudu ei tule, sest mitmed neist on pika kokakarjääriga. “Tänu sellele saame kohvikute ja restoranidega rääkida kokakeeles, mitte nagu mõni müügimees. Oleks väga ebaautentne, kui läheks pintsakus kööki seletama,” arvab Jürgen.
Terviseteadlikkus versus ignorantsus
Ehkki ettevõtte tooted on 100% vegansõbralikud, näevad nad enda sihtrühmana pigem laiemalt terviseteadlikke tarbijaid. “Teatud tarbijate rühmale ei ole hind oluline, sest nad näevad seda investeeringuna. See, mida kanep sisaldab, on tõesti nii hea, et toode müüb ennast ise. Lisaks hakkavad inimesed vaikselt jõudma selle mõtteni, et loogiline on süüa taimse päritoluga toitu,” jutustab Ergo-France.
Praegu käib lõviosa müügist e-poe kaudu Eesti klientidele, ent huvilisi leidub aina rohkem ka Rootsist ja Soomest. Lisaks kasutab Crumpi oma menüüs ligikaudu 30 söögikohta. Meeskond on oma jätkusuutlikke tooteid käinud tutvustamas ka koolidele ning üheskoos sealsete kokkadega kogu kooliperele süüa valmistanud, et tutvustada lastele rohelisemat tulevikku ja tervislikke lihaalternatiive.
Oma suurima konkurendina näeb The Naturisti tiim aga ignorantsust – harjumuspärast ostukäitumist, kus ollakse kinni rutiinis ja mõtlematult täidetakse ostukorv tavapäraste toitainevasete ning suhkru-, jahu-, ning liharohkete toodetega. Sellisele suhtumisele on kogu tiim vastu. Nad on veendunud, et toit peaks olema keskkonnasäästlik, tervislik ja mitte olema pungil E-ainetest. Korduvalt käib nende jutust läbi ka sõna “loogiline”, sest toit peaks olema kodumaist päritolu, puhta koostisega ja täis kasulikke toitaineid. “Ärme hoia sigu kuskil väikestel pindadel, kui me saame sama valgu kätte ka taimedest. Loogiline on see, et me ei pea üht siga mitu aastat piinama. Jätame selle sammu vahele,” räägib taimse toidu eelistest tiimi kuuluv Erki Veiko.
Sellest, et The Naturist on õigel teel ja kanepivalgul on tõepoolest tulevikku, annavad aimu saadud tunnustused. Möödunud aastal jõudis meeskond Eesti suurimas iduettevõtete kiirendiprogrammis "Ajujaht" parima kolme sekka ning nad pälvisid SEB tuleviku ettevõtte tiitli. Oma edu saladusena näeb The Naturist seda, et nad ajavad kogu maailma mõttes väärtuspõhist ettevõtlust, seistes nii looduse, keskkonna, kliima kui ka eetika eest.
Autor: Annaliisa Post
Artikkel ilmus ajakirja Vegan 2023. aasta kevadnumbris.