Kuidas sünnivad Roheboxi üllatuskastid?

Foto: Annaliisa Post

Annaliisa Post

Kui jõuludel ja sünnipäeval on kingitused tavapärased, siis Roheboxi tellimiskastid annavad mitu korda aastas võimaluse teha endale või sõbrale kingitus ning tutvuda uute vegantoodetega. Uurisime Roheboxi tiimilt, kuidas nende üllatuskastid ideest klientideni jõuavad ning kes kulisside taga toimetavad.

Rohebox sai alguse, kui Rain Vainikul oli soov film „The Game Changers” tõlkida eesti keelde ja ta otsis endale abikäsi. Nende hulgas olid ka Anny Drobet ja Tanel Lebedev, kellega tekkis kohe väga hea klapp ja soov midagi üheskoos veel ette võtta. „Tegime ühise Slacki kanali, kus põrgatasime kümneid ideid. Vegantoodete tellimiskast oli see, mille otsustasime ka päriselt ellu viia,” jutustas Rain.

Rohebox alustas tegevust 2020. aasta sügisel ning neil on käimas neljas hooaeg. Roheboxi idee on lihtne: inimesed saavad tellida üllatuskasti, mis sisaldab erinevaid vegantooteid. Nende seas on nii poeriiulitelt tuttavat kaupa kui ka uudistooteid, mis pole veel müügile jõudnudki. Seejuures pole tegu ainult toidukaubaga, vaid aastate jooksul on Roheboxi jõudnud näiteks käsitööseep, hambapesutabletid ja biolagunevad prügikotid.

Sügisbox. Foto: Annaliisa Post

Kui Anny ja Tanel otsustasid keskenduda teistele tegevustele, pidi Rain kokku panema uue tiimi. Peagi jõudsid temani Heldi Marleen Lang ja Hans Kristjan Veri. „Mul on varemgi nii olnud, et kedagi on vaja, ja ta lihtsalt tuleb. Olin Eesti Vegan Seltsi koosviibimisel ja Heldi istus üle laua. Päris lõpu eel küsis ta midagi. Hakkasime rääkima ja kolmandast lausest oli meil juba kokkulepe, et ta tuleb Anny asemel. Oli vaja ka IT-poissi ning Heldi leidis kiiresti ka Hansu üles,” kirjeldas Rain.

Temaatilised üllatuskastid loovad põnevust

Kui enamasti on tellimiskastid seotud aastaaegadega ja nimetatud nende järgi, siis vahel on Roheboxi tiim esitanud endale väljakutse ning astunud sammu kaugemale. Näiteks on nad teinud värvidel põhinevaid üllatuskaste: talvel sinistes toonides ja kevadel kollastes toonides tooted. Lisaks on nad teinud veebruaris punastes ja roosades toonides Sõbraboxe, mis sobivad imehästi kingituseks sõbrale. „Ühel aastal oli meil roosa alkovaba vahuvein veebruarikuu Sõbraboxis. See oli päris nummi ja tekitas elevust,” rääkis Rain. Ta lisas, et tiimile oli klaaspudeli pakkimine väljakutse, sest see pidi klientideni jõudma tervena, mitte kildudena.

Kaks korda on nad teinud ka advendikalendri kasti. See on olnud tõeline päkapiku töö, sest esmalt tuleb ära pakkida 24 toodet ja siis need omakorda suuremasse pakki panna. “Kui muidu võtab pakkimine aega mõned tunnid, siis advendikalendritega on olnud ikka üksjagu mässamist ja pakkimist. Isegi mu 88-aastane ema on meil abiks käinud!” muljetas Rain.

Sel aastal otsustasid nad, et ise advendikalendrit ei tee, sest kartsid rutiini langeda ja polnud häid uusi ideid, mida sinna panna. See-eest tuleb pakkumisele üks eriti rikkalik vegan advendikalender, milles on 24 erilist šokolaadi. Loomulikult ootab ees ka Jõulubox, mille sisu on jõulune ja talvine.

Ideest teostuseni

Aga kuidas üks Rohebox üldse sünnib? Aja jooksul on tekkinud omajagu sooje suhteid nii välismaiste kui kohalike ettevõtetega. Alati ei pea Rohebox olema esimese sammu tegija, vaid vahel pöörduvad tootjad ka ise nende poole ja pakuvad oma kaupa.

Välismaa firmadel on enamasti majanduslikult edukamad ning nemad on vahel valmis tooteid reklaamina andma Roheboxile tasuta. „Eesti firmadel pole nii lihtne anda toodet tasuta või poole hinnaga, aga hulgihinnaga ostes see projekt ei tasu ära. Mida odavamalt saame tooteid osta, seda rikkalikum on Roheboxi sisu. Need on kohad, kus arutame, kas üht või teist toodet tasub võtta ja osta. Eesti firmadel on aga juures oma lugu, mis teeb südame soojaks ja on soov neid toetada,” rääkis Rain.

Kui idee on paigas ja tooted kokku kogutud, saab tiim Tallinnas kokku ning läheb pakkimiseks. Algusaastatel saatsid nad iga kord välja üle 100 kasti, nüüd on kogus langenud alla 100. Huvi Roheboxi vastu on ilmselt langenud majanduslanguse tõttu. Samas tõi Rain välja, et neil on eelis teiste ettevõtete ees tänu uudsusele. „Inimesed tahavad kogu aeg midagi uut. Rohebox ongi uudistoodete kast ja iga kord on erinevad tooted. Kui oleks lihtsalt poelettide kaup, siis see ei toimiks,” selgitas ta.

Tellijate nimed on tiimile suures osas juba tuttavad, sest palju on püsitellijaid. Enamasti on tegu veganitega. Rain selgitas, et mõni toode, näiteks veganjuust, lihtsalt ei pane mitteveganil silma särama. Samas tõi Heldi välja, et Rohebox sobib imeliselt ka laktoositalumatutele.

Hobi, mitte töö

Meeskond on aus, et Roheboxiga rikkaks ei saa ning nad teevad seda pigem hobi korras. Raini sõnul on enamik veganärisid majanduslikult küsimärgiga, kuid tasu on see, et saab oma sõnumit levitada, väga toredate klientidega suhelda ja pidada meeskonnaga mõnusaid koosolekuid. Ka Heldi meelest on koostöö ja üheskoos pusimine parim osa selle projekti juures. Hans Kristjan hindab samuti üheskoos tegutsemist: pakkimist ja koosolekuid, millega käivad kaasas maitsev vegantoit ning uute toodete degusteerimine.

Tulevikule mõeldes on meeskonnal ideid palju. Näiteks on neil pikalt olnud mõttes teha Ilubox. Heldi isiklik unistus on aga kunagi Roheboxi kunagi mõnes füüsilises poes müügil näha.