Viljandis sündis tehas, kus valmistatakse hernevalgust pihve

Tekst: Anett Rannamets
Fotod: erakogu
Artikkel ilmus ajakirja Vegan
2021. aasta detsembrikuu numbris.

VLND Burgerit on nimetatud Euroopa üheks parimaks burgeripakkujaks. Viljandist pärit noored, Kris Süld, Kristiin Elmat, Oskar Berggren ning Kristo Leemet, kes kolm aastat tagasi ettevõtte lõid, on võrdlemisi lühikese ajaga suutnud üles ehitada väga tugeva brändi, mis on kõrvu jõudnud paljudele. Küll aga ei ole VLND Burgeri tegutsemisaja jooksul nende menüüs jäädavat kohta leidnud täistaimsed variandid, millega kõik rahul oleksid – nii tegijad kui tarbijad. Nii võtsid needsamad noored kätte ning arendasid koos teadlastega päris oma hernevalgust burgeripihvi ning vaid ühe aastaga sündis vägeva sõnamänguga tootemark – Peas Out!.

Kris Süld sõnab ajakirjale Vegan, et VLND Burger on kogu aeg saanud väga palju tagasisidet, et neil võiks menüüs olla ka täistaimseid variante. „Kui 2018. aastal toiduautoga alustasime, siis püüdsime erinevaid veganvariante pakkuda, kuid erinevatel põhjustel jäid need söögikoha uksi avades menüüsse lisamata. Tänaseks on meil lisaks Baltale ja toiduautole veel kaks kohta,” toob ta välja ning lisab, et nii on kasvanud huvi ka täistaimsete alternatiivide vastu menüüs. 

Kris tunnistab, et täiendavaks motivaatoriks on ka ettevõtte meeskonna muutunud toitumisharjumused. „Oleme proovinud erinevaid taimseid pihve ja teisi vegantooteid, mida burkside vahele panna, ning kuigi välismaiseid veganpihvide tootjaid on väga palju, siis korduvad katsetused ei andnud meile tulemust, millega ise lõpuni rahul oleksime,” toob Kris välja ning märgib, et paljud tooted on liiga tugevalt maitsestatud või pole teiste toorainetega kokku sobinud. „Lisaks on neil üpris krõbe hinnalipik.”

Kuna VLND Burgeri tiim ei soovinud enam asja edasi lükata, tuli ise tegutsema hakata. „Detsembrikuus saab meie täistaimsete pihvide tootmise mõttest täpselt üks aasta. Tõele au andes tuli see mõte meieni, lugedes kodumaakonna ajalehte Sakala, kus räägiti Tactical Foodpacki koostööst Toidu- ja Fermentatsiooni­tehnoloogia Arenduskeskusega (TFTAK). Sel hetkel jäin ma mõtlema, et miks me ei võiks ka ise teadlastega kontakti võtta. Mõeldud-tehtud. Võtsime kontakti, hakkasime arendama, korraldasime Balta turul pilootprojekti VLND Burgeri püsiklientidega, muutsime retsepti ja põhitoorainet. Lõpuks tegime Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse toel retsepti valmis ning hakkasime oma väikest tootmishoonet rajama. Paralleelselt tegelesime kogu aeg mõttetööga, kuidas loodut brändida ning mil moel seda ka tulevikus edasi arendada,” jutustab Kris. Nende eesmärk on mitte ajada sassi burgeriettevõtet ning pihvide tootmist. Nii loodigi eraldi täistaimsete toodete arendamise ja tootmisega tegelev ettevõte Peas Out!. Arendamist jätkatakse ja kindlasti plaanitakse ka uusi tooteid sortimenti lisada.

Peas Out! soovib tuua inimesi taimsele toidule ning toitumisele lähemale. „Proovime hoida balansis äritegevust ning selle mõju keskkonnale. Otsime juba täna lahendusi, kuidas tulevikus meie pakendid oleks jätkusuutlikumad – vähendada ühekordse plasti ja kile kasutamist – ning kuidas korraldada oma logistikat nii, et see oleks kõige mõistlikum,” jutustab Kris tulevikuvisioonist. „Kindlasti ei suuda meie üksi seda küsimust lahendada, kuid suured muutused algavad alati väikestest asjadest. Me siis püüame ka oma panuse anda.”

Üldiselt tunneb kogu tiim tugevat vastutustunnet, et asju õigesti teha. Näiteks väljendub see ka burgerite pakkumises. „Muretsesime kõikidesse VLND Burgeri putkadesse eraldi grillid ja lõikelauad täistaimse toorainega toimetamiseks. Püüame suhtuda väga lugupidavalt ja võimalikult vähe hoolimatusest tingitud vigu teha.”

Liha imiteeriv burgeripihv

Kris selgitab, et nende projekti tööpealkirjaks oli liha imiteeriva täistaimse burgeripihvi arendamine. „Kui täistaimset toitu pelgavad inimesed kasutavad aeg-ajalt argumendina seda, et miks üks või teine asi peab olema liha moodi, siis me just näeme, et võimalikult sarnase koostise loomine on heaks esimeseks sammuks taimsemate valikute suunas,” usub Kris, vihjates sihtrühmadele. „Kindlasti näeme ühe põhisihtgrupina ka täistaimseid toitujaid. Teisalt soovime oma pihvidega alternatiivi pakkuda ka omnivooridele, kes tahaksid mõnel päeval nädalas loomse tooraine asemel taimset toitu tarbida. Soovime olla alternatiiviks. Võib-olla isegi selline gateway-patty, et kaaluda ka edaspidi taimsemaid valikuid toidulaual.”

Esialgu saab Peas Out! burgeripihve VLND Burgeri ja VegMachine’i müügilettidest. VLND Burgeri puhul on kaasatud kõik restoranid, kuid VegMachine pakub Peas Out! tooteid esialgu ainult Balti jaamas. „Tulevikus tahaksime muidugi pakkuda oma toodet ka teistele ettevõtetele ning ka jaetarbijatele, kuid sinna läheb veel natuke aega – elame sisse, kogume tagasisidet ning siis toimetame edasi.”

„Suurimad konkurendid on ju ikka liha ning inimeste harjumused.” – Kris Süld

Kui küsin, kes on nende konkurendid, ei maini Kris üllatavalt ühtegi sarnase toote pakkujat. „Suurimateks konkurentideks on ju ikka liha ning inimeste harjumused. Kõikide teiste taimsete pihvidega ajame ühte asja ning vähemalt tunnetuslikult hetkel mingit suurt võitlust turuosade üle ei käi,” on ta kindlameelne.

Kas tulevikus võiks Peas Out! olla just see ettevõte Eestist, millesse investeerida? Kris loodab nii. „Anname endast igal juhul parima, et oma toodetega kindlasti ka Eestist välja jõuda. Koostöö TFTAK-iga süstis meisse kõvasti usku, et Eestis on olemas kogu vajalik teadmine, mille abil toodetega ka kodumaa piiridest välja murda,” räägib Kris ning lubab, et selle kallal nüüd töötama ka hakatakse.