KUI SA VEEL EI TEA: mis on maitsepärm ja kuhu seda panna?

Maitsepärm on mitteaktiivne pärm, mille juustune pähklimaitse muudab kõik toidud paremaks. Kui kokkamine pole su kõige tugevam külg, varu koju maitsepärmi tagavara ning probleem on lahendatud. Lisaks heale maitsele on maitsepärmis rohkesti kasulikke toitaineid.

Näiteks sisaldab maitsepärm kõiki asendamatuid aminohappeid ja rauda. Kuigi raua kogus sõltub sellest, kas tegemist on rikastatud või rikastamata maitsepärmiga.

Rikastatud maitsepärm võib ühe portsjoni kohta sisaldada kuni 20 protsenti päevasest soovituslikust kogusest, rikastamata aga vaid 5.

Veganid tarbivad sageli maitsepärmi B12 vitamiini saamiseks (LOE B12st SIIT), kuid ka siin peab vaatama, et tegemist oleks rikastatud maitsepärmiga, sest pärm ise B12-vitamiini ei tooda. Kuid senini ei ole Eesti turul rikastamata maitsepärmi näha olnud.

Mida aga saab selle huvitava toiduainega teha, peale selle, et seda lusikaga otse pakist süüa, mida paljud veganid on tunnistanud, et teevad?

Kõikides pastades.

Pasta ja maitsepärm on nagu kokku loodud. Isegi lihtsalt keedetud makaron, saab uue tähenduse, kui sellele maitsepärmi lisada. Kui veel lisada pastasse mõni kaunvili, aedvili ja taimset koort, ongi lihtne ja toitev söök olemas.

Leiva või saia peal.

Kui toidu sisse maitsepärm ei passi (kuigi ei kujuta ette, mis toit see küll olla võiks), siis võib maitsepärmi raputada näiteks lihtsalt saiale või leivale.

maitsepärm võileib
Võileiva peale!

Küpsetistes.

Isegi magusates küpsetistes võib maitsepärmi kasutada, sest see toob soolakusega maitseid rohkem esile ning annab pähklisse maitse. Proovi teinekord panna mõne taigna sisse paar lusikat maitsepärmi.

Popkorn.

Popkorn on oma olemuselt hea snäkk – madala kalorsuse tõttu soovitavad paljud toitumisnõustajad seda tarbida krõpsude asemel. Kui kasutad maitsepärmi popkornil, ei pea ka soola nii palju lisama, kui üldse. Seega saad selle snäki teha veelgi tervislikumaks.

Juustukastmed.

Kõige lihtsam kaste maailmas on taimnekoor koos maitsepärmiga ja vajadusel lisa natuke soola. See kaste sobib paljudesse toitudesse või pajaroogadele peale valamiseks.

Scrambeld tofu.

Taimetoitlaste hitt-roog on ingliskeelse nimetusega scrambled tofu. Seda rooga ei kujutaks ettegi ilma maitsepärmita. Nii nagu pasta, käib ka tofu üsna sageli kokku maitsepärmiga, olles lahutamatud partnerid.

Pestos.

Veganpestot on võimalik teha pähklitega, aga kui oled selline pähklisöödik nagu mina ning pead teadlikult jälgima, et pähklid ei moodustaks valdava osa su päevasest kalorsusest, siis on hea asendada pähkleid seal, kus võimalik. Näiteks saab pestos pähkleid asendada maitsepärmiga ning sellisel juhul saab ka soola koguse selles väiksemaks.

Tervislikele krõpsudele.

Kodused lehtkapsa- või aedviljakrõpsud on samuti tervislik ja maitsev vahepala. Maitsepärmiga saad anda neile juurde toitaineid ning rikkalikku maitset.

Pitsa peal.

Kui taimne juust polnud veel nii levinud nagu praegu, sai sageli maitsepärmi raputada pitsale pärast ahjust tulekut. See andis mõnusa juustuse maitse, mis on must be pitsa juures. Kui soovid kergemat ja tervislikumat pitsat, on see hea nipp, kuidas maitset ohverdamata hea pitsa saada.

Saiapuru asemel.

Asenda riivsai igas retseptis maitsepärmiga. Tulemused on hoopis maitseküllasemad.

Röstitud pähklitega.

Jälle üks moodus, kuidas soola tarbimist vähendada. Raputa ahjust tulnud pähklitele maitsepärmi – tulemus on nii hea, et imestad, kuidas varem ilma selle teadmiseta elada said.

Kastme paksendajana.

Maitsepärm toimib imehästi kastmete paksendajana. Kui ei soovi kastmetes ühel või teisel põhjusel jahu kasutada, proovi maitsepärmi. Nii saad ka toitainete sisaldust oluliselt tõsta.

Kodus tehtud friikartulitele.

Ka friikartulid võivad olla täitsa kosutav ja hea toit. Lisa kodustele friikartulitele kartulimaitseaine asemel maitsepärmi ja saad isuäratava tulemuse.

Koera toidule, eriti, kui koer on vegan.

Koerad, nagu inimesedki, ei tooda ise B12-vitamiini – seega annab maitsepärmi lisamine koera toidu sisse talle selle olulise vitamiini. See on eriti soovitatav juhul, kui koer on ka vegantoidu peal.

Hummusesse.

Hummust, mis on niigi sõltuvust tekitav toit, on võimalik teha veelgi maitsvamaks, kui lisad tavalisele hummuseretseptile mõned lusikad maitsepärmi.

Kartulipüreesse.

Kui lihtne kartulipüree on ära tüüdanud, proovi seda teha maitsepärmiga. Jällegi, kui kasutad maitsepärmi, pole soola vaja nii palju lisada.

Või siis… Söö otse pakist 😛

JÄTA VASTUS

Palun sisesta kommentaar
Palun sisesta oma nimi